Tärkeä rojekti!!!
En ole luotien paksuuksia kalibroinut.Pelkästään kalibroinut tasa pituiseksi josta kirjoitellutkin.
Hyville valmistuserille on ollut korkealla %:lla yhtäläistä että ne ovat tasamittaisia luodin olakkeesta kannan juureen.
Kannan vahvuuden paksuuden heitot ovat viime vuosina olleet Lapuan paukuissa tosi pieniä.
Luodin paksuuksiin aloin kiinnittämään huomiota kun iäkkäät asentoampujat ampuivat aikoinaan Lapuan Masterlla,josta oli tarjolla luodin paksuudet M ja L. Paksuusero oli +-0,03 mm. L siis paksumpi.
Ja he kertoivat että toisiin piippuihin kävi paremmin L ja toisiin M.
Omaan piekkariini on aina parhaiten käyneet Lapuan erät joissa on ohut luoti eli vaha poistettuna jopa vain 5,66-5,67 mm.
Kun sitten RWS R-50:stä löytyi käyviä lotteja ja niissä luodin paksuus on 5,71-5,715 mm niin laittoi raapimaan päätä.
Alkuun mietin että RWS:n +-10 m/s Lapuaa kovempi Vo olisi syy kun ajattelin että RWS:n luoti tulee Lapuaa pidempänä ulos ja kovempi nopeus vakauttaisi pidemmän luodin....
Lopulta huomasin,että RWS:n luodin laakeripinnan pituus on lyhyempi ja kun kaikki luodit tulevat samanpaksuisena ulos piipun suulta,niin melko tarkasti Lapuan ohut luoti ja RWS:n paksu luoti tulee samanpituisena ulos.
Piekkarin kasapiipuissa kehitys on kulkenut siihen että palkit kaventuneet ja urat leventyneet. Palkin leveyden suhde uran leveyteen on jopa 20 % / 80 %.
Ja palkkien korkeus viety niin matalaksi kuin se vaan mahdollista jotta luoti kuitenkin saadaan varmuudella pyörimään.
Korkeampi palkki aiheuttaa sen että vahaa ei ole palkin päällä ja "voitelua" on vain urien kohdalla.
Oletko rkr innostunut YYA:sta? Neuvo sinä minulle mistä löydän noita kalibrointi holkkeja,niin minä lähetän sinulle vahaa joka varmuudella toimii.
Kalibrointi poistaa vahan ja voimakkaampi kalibrointi myös vahaurat luodista.
Olen kuitenkin ladannut ja ampunut 22 LR luoteja joissa ei ole vahauria ja saanut ihan ok V3 nopeus vaihteluja vaikkei vahauria olekaan.
*Hyvät lotit ovat käyviä ilman valkkausta tai kalibrointia,mutta kun noita käymättömiä eriä on about 20 suhde 1:een niin jos millä tahansa keinolla niitä saisi heräämään eloon niin olisi hyvä juttu.
*Ja parhaatkin huippu lotit käyvät vain about 5:ssä piekkarissa 10:stä.
Muutama havainne kuva.
Ps.Tuossa 1 kuva kuinka piekkarin piippu "glaseroituu".Nallimassa lienee pääosassa. Calfee tehnyt piipulle "deglaseroinnin" eli kevyt läppäyksen.
Kuvassa slugit ennen ja jälkeen. Järkyttävä ero ja ko piippu oli palautunut käyntiinsä.Myös läppäys valos jollaista BC käyttänyt.
Ps2. Voit RKR soitella minulle nollaneljäsataa 186690. Parhaiten tavoittaa iltaisin.
Timppa