Piekkarin piipun kiristysmomentista

Long Range

Well-known member
Piekkaritiimissäkin tuosta piekkarin piipun kiristysmomentista takavuosina keskusteltiin. Jäsen Tapani sai USA:sta siellä pesitetyn ja piiputetun Turbo& Shilen raudat ja kiloja en muista, mutta Tapani toi julki kuinka pienellä momentilla piippu oli kierretty.Puhui "käsi tiukkuudesta".

Tuossa joku kysyi Isä Calfeelta onko 28 foot pound (3,87 kg) liian kova momentti 3/4 " piippukierteelle.On, hän vastaa ja pyytää tekemään kokeen jossa kierteytetty pesittämätön piippu kierretään ko voimalla kiinni ja tulkkaamaan kierteen kohdan ennen / jälkeen kiristyksen.
Tunnustella tarkasti piipun olakkeen kohtaa kun momentti on vedettu 3,87 kg.

Kierteen halkaisijoita,kierteen nousuja / muotoja on tietty erilaisia,mutta liian kovia momentteja on syytä varoa.

Timppa

An interesting call.....is 28 foot pounds too much torque for a RFBR action with a 3/4" diameter barrel tenon?

The answer is of course, yes.

The next time any of you folks fit a barrel to a RFBR action with a 3/4" diameter barrel tenon, run this test for yourself, OK.

Fit the barrel to the action but do not chamber it, yet......

Then torque the barrel to 28 foot pounds......

Now, make sure the bore is clean.......then push a slug through the bore from the breech to the muzzle....

After you feel what happens when the slug gets to the juncture of the barrel shoulder and action face, then you'll understand why 28 FP is too much torque for a RFBR action with a .750" diameter barrel tenon...
 
Kahden hyväkäyntisten kasapiekkareiden omistajan täällä Suomessa käyttämä momentti ollut 20 Nm eli 2,04 kg eli n.15 foot pound.

Toinen heistä pyysi että kysyppäs Isä Calfeelta mitä hän on käyttänyt.

Calfee vastasi,että jo 10 foot pound (13,6 Nm eli 1,39 kg ) ylittämisen jälkeen 3/4" piipukierteellä alkaa "kurouma" muodostumaan piipun/kehyksen olakkeen kohdalle.

Näin "autotalli masinistina" ajattelen,että musta rauta (Esim.Ovako steel) kestäisi kovempaa momenttia kuin pehmeä 416 R teräs.Ja tuo "sääntö" siis 3/4" kierteelle.

Timppa

Calfee in english:

How much torque can a 3/4" diameter barrel tenon stand before the bore at the juncture of the action face and barrel shoulder starts to become distorted?

On average about 10 foot pounds......

If any of you folks will take the time to run the test I described in my first post, you'll find that at around 10 foot pounds of torque you'll start noticing the bore distortion......on average....

So you can imagine what you're doing to that poor bore by applying 28 foot pounds of torque.....

Again, if any of you folks doubt this take the time to run the test......OK.....it's an eye opener...

No I didn't get to shoot LBK....way too windy....still is today...darn it...

Your LBK and pistol fool friend, Bill Calfee

________________________

PS:

There's a dirty little conundrum we live with, with our 3/4" diameter barrel tenons....later I'll explain...
 
Sopivasti oli piippu irti, niin kokeilin takaisin päin kiertäessä jättämällä hieman löysemmälle...ei tuo nyt ainakaan pilalle mennyt. Samaa nakutti kuin aiemminkin. Toki, musta piippu ja joskus "oikein" valikoidulla paukulla toimi hyvin aika tiukallakin...tiedäpä tästä...
 
Muistaako joku, kun Jussi Niemelä ampui Haapajärvellä 100 m lyömättömän kasan 1,07 mm ? Piippu oli melkein irti. Itse en ole havainnut ( kohtuuden puitteissa ) mitään vaikutusta käyntiin eri kiristysmomenteilla keskisytytteisissä.
 
En muista Isä Calfeen tai muidenkaan puhuneen momentin vaikuttamisesta käyntiin.Hän vain varoittaa liian kovan momentin vahingoittavasta vaikutuksesta olakkeen kohtaan.

Tuo tapaus Jussi NIemelä on mielenkiintoinen ja jonkun pitäisi "uhrautua" ja ampua PPC:llä vastaavalla "momentilla" ja katsoa toistuuko vai oliko vahinko kasa?

Piekkareissa kun ei tarvita niin kovia materiaaleja pienen paineen vuoksi,niin hyvänä kehitys suuntana näkisin selkeästi nykyistä pehmeämpien materiaalien käytön kehyksissä ja piipuissa.

Pehmeämmillä materiaaleilla värähtely taajuus alenee ja se SAATTAA tuoda mahdollisuuden suurempiin käynti ikkunoihin piekkarilla.

Pari viitettä tästä on. Turbo piekkari kehyksen materiaali on pehmyttä ja eräällä piekkaritiimiläisellä oli takavuosina ERITTÄIN pehmeästä materiaalista tehty piippu,joka antoi aivan loistavaa käyntiä.

Tuo piippu oli minunkin käsissä tovin ja minulla ei ole brinellin tms. kovuusmittareita käytössä,mutta kun naputtelin piippua niin se ei kilahtanut samoin kuin minun muut kovat piiput.Ja saimme selville teräksen mistä tehty ja se on PEHMYT.

Johtuiko hyvä käynti helpommasta työstettävyydestä vai matalasta värähtely taajuudesta? Ei tiedä ennenkuin syntyisi pari uutta vastaavaa.Ja mitäpä väliä mistä johtuu, pääasia jos toimii.

Tuota pehmyttä piippu materiaalia on erään piekkaritiimiläisen hallussa ja yrittänyt saattaa 2 Suomessa piipun valmistukeen kykenevää setää yhteen,että tekisivät muutaman piipun tuosta pehmeästä materiaalista.
JOS tuollainen piekkarin piippu ei kestäisi kuin 10000 ls or so,niin entäs sitten...PPC sedän piippu ei pidä huippukäyntiään kuin murto osan tuosta.

Timppa
 
Minä kerran "uhrauduin", tosin tietämättäni. PPC:n piippu oli vaihdon jälkeen jäänyt ilmeisesti käsikireyteen. Ei tullut lasta eikä p..kaa. En suosittele.
 
Back
Ylös