taannoin eräs kasa-ampuja väitti että luodin kärjellä ei ole mitään merkitystä käyntiin,kun luodeista oli puhetta ja ihmettelin ääneen miksei ns reikäpää luotien kärkiä voida tehtaalla teroittaa?ite olin vähän eri mieltä asiasta,,no käyntiin suoraa vaikutusta sillä ei ole,siitä olen samaa mieltä mutta luodin ilmanvastusta eli bc arvoa se varmasti heikentää,,joka vaikuttaa muihin asioihin kuten: tuuli herkkyyteen ja miten luoti säilyttää nopeutensa. ja sitä kautta myös käyntiin varsinkin huonoissa olosuhteissa,,totesin et tarttee lienee testata asian laita??aihiona bergerin 7mm vld 168grs jonka lentoradan testien perusteella antoi bc:ksi .780(tehdas .648). valmistin työkalun kärjen teroitusta varten ja tein 100kpl koe erän ,joka sitten molytettiin ja sen jälkeen puntaroin luodit ja lajittelin painonsa mukaan saman painoiset luodit samaan askiin(teen saman vakio luodeillekin).ja sitten latasin saman latingin kuin jota olen "vakion" kanssa käyttänyt,,chronyllä mitaten nopeudet oli samat(975m/s) molemmilla luodeilla. testailin asiaa 550m koe radalla ampuen vuorotellen vakio ja teroitettua luotia,,kasat oli heikkotuulisissa olosuhteissa samat,mutta teroitettu luoti kävi jatkuvasti 5cm ylemmäksi kuin vakio. pcb ohjelmalla muuttaen bc:tä että se alkoi täsmätä koe ampuma tuloksiin,muodostui uudeksi bc arvoksi 0.860.eli nousua .80 vakioon nähden ja kellekään ei liene tarvitse enää selittää mitä se vaikuttaa?totesin et aika pienellä jutulla pystyi parantamaan merkittävästi bc arvoa.toinen asia minkä huomasin molytuksen jälkeen et luotien painoheitot olivat huomattavasti pienempiä teroitetulla kuin vakiolla kun molyjauhe ei pääse kärjen sisälle enää.tavallista luotia käytettäessä puntarointi oli kyseisen ongelman takia välttämätön,joka käytännössä aiheutti suurehkoa hajontaa esim 550m etäisyydeltä ammutuissa kasoissa(kärpäsiä,,) teroituilla punnitus tarve on jo harkinnan varainen asia,mutta teen sen kuitenkin kun rauhoittaa mieltä kun tietää asian olevan ok. hyötynäkökohtia voi tämän perusteella jokainen miettiä omalta osaltaan,mutta tulinpahan todistaneeksi että "kärjellä" on merkitystä,,,