Piippubloki

Kari Lindström

Well-known member
Tilasin piippublokin pitkän matkan aseeseen. Seppä rakentaa 9 tuumaisen liimablokin 37 milliselle piipulle ja välyksiä ei tule olemaan kun muutama kymmenystä. Millä liimalla pitäisi se bloki siihen piippuun liimata ? Ajattelin käyttää tavallista sinistä Aralditia, mutta kun se ei oikein kestä lämpöä eikä pakkasta. Olisiko tavallinen petausmassa, johon on sotkettu alumiini- tai teräspulveria, parempi ?

Loctiten tuoteista saattaisi löytyä sopivaa evästä, esim. 638 akseli lukite.

nim. kyllä toimii

Tarviiko sitä liimata ?
Itselläni kun on tuollainen monikäyttöbloki, niin eipä ole tullut liimattua ja toimii.......
Olen ollut vakaassa uskossa, että tiukka, tasainen puristussovite riittää.

Niinhän sitä minäkin resonoin aikaisemmin. Olen nimittäin ampunut vuodesta 1994 lähtien ainoastaan pilaripedatuilla kasa-aseilla. Hyvinhän ne ovat kulkeneet, mutta on välillä ollut vähäisiä probleemeja joidenkin piippujen kanssa. Kaksi vuotta sitten päätin, että on nyt sitten probleemit loppu ! Yksi aseistani teki temppuja nimittäin kokonaisen vuoden, ennen kuin löysin vian...pilarista ! Otin pultit pois ja liimasin kaikkien aseitteni lukonkehykset kiinni tukkeihin ja sen jälkeen ei ole ollut probleemeja ollenkaan. Kaikki piiput kulkevat melkein millä tahalla kuulalla.

Jos tutkimme 1000 yardin aseita amerikoista, niin käyttävät palkintopallin ukot liimablokeja. Eli, jotain hyötyä siitä liimauksesta täytyy olla. Ja kun sitten päätin rakentaa uuden aseen, niin päätin teettää myös liimablokin. Keväällä näemme sitten toimiiko ase vai ei. Jos toimii, niin ostan Suomen kansalaisuuden taikaisin 350 Eurolla, muutan osoitteeni postilaatikkoon Ahvenanmaalle ja tulen hakemaan 600-metrin kultamitalin pois Suomesta 8) :D :roll:

Terve mieheen !

Yksi teoria tuon liimablokin toimivuudesta perustuu siihen, että tällä menetelmällä ei puristeta piipunreikää pienemmäksi sen alkuosaltaan, jolloin ammuttu luoti "mennä kolisee " loppuosan piipun matkalta. Miettikääpä tätä, etenkin lyijykuulia ampuvat blokipiekkaristit lyijy kun ei ole "joustavaa" metallia niinkuin kuparivaippa vaikka lyijyä on sisällä. Itse olen jo vuosia miettinyt ja seuraavat Blokiaseet on kyllä liimattuja :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Ja kun liimataan sopivilla välyksillä niin ei pääse tulemaan niitä taivuttavia voimiakaan piippuun...

Tuolle 638 optimi on siellä 0,1-0,2 millin välyksellä liimattu liitos.

blokiliimamiehet,

kertokaapa miten se liimaus käytännössä tapahtuu. eli onko asia niin yksinkertainen, että bloki on pituusuunnassa halki ja sitten vedetään varmistukset pultein, vai onko keinona se jota joskus itse haaveilin, että reikä blokin kylkeen ja kamaa puristimella sisään piippu keskitettynä???

Terve Jyrki!

Se on just niinkuin vuosia sitten keskusteltiin vain reikä ja piipunkeskitys ja sitten oikeilla aineilla liimaus. Ei puristuksia, eikä jännitteitä, mutta liima on saatava jokapuolelle tasaisesti ilman ilmakuplia ja piippu ei missääntapauksessa saa ottaa Blokiin mistään kiinni. Tässä on se huonopuoli että joka piippuun tietysti pitää olla oma bloki, mutta niitähän syntyy joka ukolta 8)

Edellisestä unohtui, että tuolla myydään palstalla on juuri tuollainen kasatukki LIIMABLOKILLA myynnissä, mutta en nyt tiiä pitäiskö hintaa nostaa :D

Itse teen liimauksen niinkuin muissakin koneen osissa.

Ensin rasvanpoistajalla pinnat puhtaaksi
Sitten tasainen kerros liimaa kaikkiin pintoihin ja kasaan työntö.
Kuivamaan paikkaan jossa saa kuivaa rauhassa.
Jos välys sopiva käytetylle liimalle niin ei tarvii muuta keskittäjää.

tietenkin jos keskittää puhdistetut osat toisiinsa jollain ja pursottaa keskeltäpäin paineella, niin voi olla varmempi ettei ole kovin isoja liimaa mattomia alueita.

Vielä sen verran aiheesta, että mielestäni nimim. ATi hyvin perusteli jossain toisessa aiheessa näitä puristusvoimia. Eli niiden täytyy olla tosi massiivisia ennenkuin ne todella puristavat piippua kasaan !!!???
Itse olen tuon oman blokini kirinyt 1,5 kiloon eli aika löysälle - tuntuu ainakin kiristäessä siltä....
Mutta koska se toimii, niin eipä uskalla kovasti mennä muuttamaan mitään. Muutenkin jää tuo ko. aseen kokoaminen aina viime tippaan, niin sekin rajoittaa. Mutta jospa ensi kaudelle tekisi vähän testejäkin.
Minun taidoilla ei tuo liimaus tule kyllä onnistumaan Juhan neuvomalla tavalla, joten taidan sijoittaa rahani laadukkaaseen momenttiavaimeen.
Merkki, hinta ?????

Mites tuo blokin mitta ? Itselläni se on 6" / 15 cm, koska ainakin rakennusvaiheessa se oli useimpien jenkkien suositus.

Back