Hakutulokset

1. K

Kotimaiset aktiot

Eihän tuo Elypse kovin edullinen ole, mutta kyllä se näyttääkin siltä, ettei budjettiratkaisuun ole pyrittykään. Joskus Bix'n Andyn sivuolla oli vähän parempiakin kuvia pultista ja iskurista. Siitä ei pultti ja iskuri paljon hienommaksi voi tulla. Kuulalaakeroitu iskuri pultin sisällä. Viritys...
  2. K

Onko positiivista kompensaatiota olemassa?

Itse ammuin PPC:llä tietyn latausalueen kokeilun siten, että tein tuollaisen taulun. Eli vaakaviiva verrokiksi. Ulkona ammuttu suht rauhallisessa kelissä, ilman juurikaan viirien katselua. Ammuin noi n. 30 s välein, jotta piipun lämpeneminen ei vielä hirveästi vaikuttaisi. Mutta kyllä tuostakin...
  3. K

Onko positiivista kompensaatiota olemassa?

Eikös siitä Sius laitteen paperista löydy myös X-Y koordinaatit jokaiselle laukaukselle? Olisi aika kiva nähdä myös noiden kasojen koon rinnalla myös se, mihin korkoon nuo laukaukset menee tunerin eri asetuksilla. Se mikä olisi kanssa kiva, että tuohon laitteeseen olisi yhdistetty myös...
  4. K

Mikä paras 6BR vs 6BRA vs 6Dasher?

Kyllä kai se viisainta olisi paisutus tehdä vähän kevyemmällä latauksella. Ei sieltä mitään silmille tule, varsinkin kun muodonmuutos on aika pieni, mutta mielellään vähän rauhallisempi muovaus kuitenkin. PPC:ssä laajenee hylsy liki koko matkaltaan. Ja ne paisutellaan vähän löysemmällä, mutta ei...
  5. K

Mikä paras 6BR vs 6BRA vs 6Dasher?

Vähän hiljaista on keskustelut täällä nykyään. Oma valinta olisi noista 6 BRA. Tässä osasyy tuohon mielipiteeseen. Lentää suht hyvin tuonne 1000 Y asti. Hylsyt helppoja tehdä BR hylsyistä. Pitkä kaula antaa hyvin säätövaraa luoditukseen...
  6. K

Saamarin LV painoraja

Itse kokisin mielekkäämmäksi HV ja UL luokat. UL aseita on nyt vähän, kun kilpailuja on ollut vähän. UL-luokkaa pidän mielekkäänä vaihtoehtona, johtuu ehkä omasta luonteesta yrittää keksiä kaikkea uutta ja mielenkuuntoista.
  7. K

Saamarin LV painoraja

Itse ammuin viime vuonna PPC:llä LV kisassa Sightron 10-50x60 kiikarilla. Kyllähän siinä joutui aika kevyeen piippuun menemään, jotta pysyi paino sääntöjen mukaisena. Kuitenkin melko oleellinen asia tuo näkeminenkin on ammunnassa. Siksi mielummin tingin muusta, ja ammun kiikarilla, joka tuntuu...
  8. K

kasa-ammunta videot

Kyllä tuo on oikein hyvä ajatus. Se hylsy on tuon jälkeen jo silmämääräisesti aivan oikeassa muodossa. Tuon jälkeen kannattaa tietysti tarkistaa hylsyjen pituus, mutta ainakin noissa omissa paisutuksissa hylsyt on pysynyt reilusti alle max. pituuden ja ovat melko tarkasti samanmittaisinkin...
  9. K

Sääntömuutoksia noudatettavaksi

Jos se noin tiukoille menisi kortin suorittamisen kanssa, niin silloin kannatta kyllä välittömästi suorittamisen jälkeen ottaa puhelin käteen ja tiedustella asiaa. Itse suoritin sen sähköisen tuomarikorttikokeen 2023 elokuussa. Silloin eniten aikaa meni ilmottautumisen jälkeen, ennen kun tuli...
  10. K

No tuli nyt tehtyä tuo puhtaasti paras. Tuo ei sentään maksa mitään ja netin selailun ohessa sivusilmällä onnistuu tehdä. Siinä kun on niitä videoitakin, jotka pitää "katsoa" kokonaan, ennen kun pääsee eteenpäin. Reilusti paras on näköjään sentään 3 vuotta voimassa.
  11. K

Tällanen huomautus tuli. Tuomarikortti on voimassa 2027 vuoden loppuun, mutta onko joku syy, miksi puhtaasti paras pitäisi suorittaa ennen kun joutuu uusiman tuomarikortin? Eli pitääkö tuo uusia tosiaan kahden vuoden välein?
  12. K

kasa-ammunta videot

Hyvä video. Hylsyn käsittelyyn liittyvänä aiheena on myös donitsin poisto hylsyn sisäpuolelta. Jossain tuosta kovasti puhutaan. Omista muutamaan kertaan ammutuista hylsyistä tuota mittailin, ja sain tulokseksi, että donitsin kohdalta kaula on 0,1 mm pienempi kuin muualta. Kaikkea mahdollista...
  13. K

II-luokan tuomarikurssista.

Eihän tuon tuomarikorttikokeen suorittamisessa sinänsä tuolla vanhallakaan alustalla ollut mitään ongelmaa. Ainut ongelma ja varmasti monelle se este aloittaa koetta, oli se ohjeiden puute. Koko prosessihan menee niin, että ilmoittautuu kokeeseen ja maksaa sen. Sitten jää odottelemaan, että...
  14. K

6mm kaliperi mietteitä

Eiköhän se oleellisin syy loivaan nousuun ole ammunnan helppous pukin ja pussin päältä. Mulla on 243 Win kiväärissä 10" nousulla oleva piippu. Mulla oli siinä palikka, joka sopi etutuen päälle, kun kasatukki konsanaan. 90 gn luoti ja lähtöjä n. 960, niin jos aseesta ei pitänyt kiinni ollenkaan...
  15. K

Unlimited luokka myös pistepiekkariin?

Itse kyllä pidän tuosta UL-luokan ideasta. Kun puhutaan lajista, jossa haetaan äärimmäistä tarkkuutta, niin kyllä paikallaan olisi olla myös luokka, jossa kaikki keinot on sallittuja. Vähän laihaa se UL-luokka tuolla keskisytytteis puolellakin on. Viimevuonna oli yksi kilpailu (300 m), jossa oli...
  16. K

Rahapalkintoja pyttyjen sijaan?

Vaikka minulla ei mitään rahaa vastaan olekaan, niin silti jos voittajan rahapalkinto on pienempi kun kilpailuviikonlopun kustannukset, niin se tuntuu kornilta. Ja näillä osallistumismäärillä kun ei ole mahdollista mitään tuntuvia palkintoja jakaa, niin parempi pysyä niissä mitaleissa. Eikä...
  17. K

6.5x47 Lapua vs 6.5 Creedmoor tarkkuus

Itse pohdin tuota samaa, kun minulla oli yksi ylimääräinen 6,5 piippuaihio 8 nousulla ja LSA 55 kivääri kaliperissa 243. Päädyin hakemaan luvan 6,5 Creedmoorelle. Ehkä tuo 47 olisi ollut himpun tarkempi vaihtoehto, mutta Creedmooresta taas saa tehoja sen verran enemmän, että soveltuu paremmin...
  18. K

PM Islanti

Löytyykö tuon kilpailun tulokset jostain? Äkkiseltään google ei paljon kertonut. Noiden oma yksityinen Facebook ryhmä löytyy, mutta ei nyt yhden kilpailun tuloksia katsoakseen viitsi kysellä liittymistä. No löytyihän ne sitten kun oli kysymyksen tänne laittanut...
  19. K

Patruunan lämpeäminen pesässä ja piipun lämpeäminen

Oleellinen kysymys noiden infrapunalämpömittarien osalta on se, että onko joku löytänyt sellaisen, joka mittaisi oikeasti kiiltävän piipun lämpötilaa. Ongelma tuli tietoon jo aikoinaan yhden kara-akselin lämpötilaa mitatessa. Kun sorvattu putki oli sellainen, ettei juuri käsin voinut koskea...
  20. K

Aloittelua ja ihmettelyä

Erittäin mielenkiintoinen viikonloppu tuli Lohtajan suunnalla vietettyä. Eli ensimmäistä kertaa tuli osallistuttua kasa-ammuntakilpailuun. Suuret kiitokset siis niin järjestäjille, kuin myös kilpakumppaneille mielenkiintoisesta kilpailusta. Tuloskin oli ihan kohtuullinen, eli tyytyväinen pitää...
Back