Tähän taitaa olla vain hyviä vastauksia tarjolla eli kukin tyylillään. Itse työnnän jo radalla ATF:lla irtolian pois. Jos piippu jo jäähtynyt edes jonkin verran, niin saatan suhauttaa Forrestit piippuun kotimatkan ajaksi. Forrest saa olla pari tuntia; sitten se parilla lapulla pois. Tsekkaan ajan kanssa borescopilla tilanteen...joskus voi riittää ihan harjaus Butch Bore Shinella tms., mutta tavallisesti otan sen vaaksan patruunapesän puolelta timanttitahnalla; kevyeen likaan 3,5 ja tiukempaan 5. Huopatulpan kärkeen tilkka öljyä ja tulpan runko kauttaaltaan tahnan peittoon.
Pesän puolelta työntelyä ja kevyttä jynssäystä tälle vaaksan mitalle. Ohjuria hyvä käyttää kaikissa vaiheissa; tahtoo kyllä unohtua tuon tahnan kanssa.
Sitten jarruspraylla kaikki tahnan jämät pois. Tsekkaus borella ja jos sanomista, niin uusix.
Lopuksi harjaan kunnollisella pronssiharjalla (liuotin/ öljy - tilanteen mukaan) kaikki jäämät pois. Muutama lappu ja viimeisenä ihan kevyesti öljytty.
Timanttitahnan voi korvata muillakin tahnoilla JB, Iosso jne... jos vaikkapa timantti hirvittää.
Butchin tyyppiset liuottimet ovat kaikki nykyään asiallista kamaa. KG12, Boretech, Eliminator...en usko, että pieleen menee millään.
Forresthan on tällaista vanhojen vaarien nostalgiakamaa, mutta jotenkin se pehmentää sitä kiinni palanutta kamaa ja helpottaa/ vähentää harjaamista.
Puikkoina mulla pääosin Dewey ja Pro-Shot. Hyviä on muitakin.
Hankinnat osin maailmalta, kotimaan kaupoista, Brownellsilta ja tutuilta.
Tässä yksi näkemys; vastaan, jos jotakin tarkennettavaa minun konseptiini.
No, mitä tällä on saavutettu. Max. yksi laukaus riittää piipun "tasaamiseen" eli rupeaa käymään heti haluttuun paikkaan ! Pääosin käy jo ekakin. Pl. piekkari, joka sekin kyllä rauhoittuu ihan muutamalla paukulla. Välillä näkee kirjoituksia, että korkeapaineaseellakin joutuu ampumaan 5-10-15 ls. ennenkuin rauhoittuu/ tasoittuu. Ei oo kyllä ikinä never ever ollut tuollaisten laukausmäärien tarvetta...
Ainoan kerran kun jouduin hieman pakokauhun valtaan; työnsin märän lapun sitä X-1 öljyä? (menikö nimi oikein) PPC:n piipun läpi. Ensimmäiset 5-7 ls. olivat 200m ihan ympäri taulua.

Onneksi rauhoittui; en ole sitä sen jälkeen juurikaan käyttänyt, vaikka se todistetusti tekee piekkarin käynnille ihmeitä.