JO-KI vastaan Stolle Panda

jo-ki

Member
Tämä vertailu on omistettu JO-KI aktion arvostelijoille, sekä tietysti tiedonjanoisille.
Itse tiedän useamman Stollen, joista on kampi irronnut.(mitä kertoo laadusta) JO-KI aktioissa tämä ei ole mahdollista. Stollessa kun nalli puhkeaa (tapahtunut useasti) pala joutuu pultin sisään ja seuraava laukaus --> KLIK...
Kisa on menetetty, lukon purku niin hankalaa. JO-KI lukossa nallin pala ei voi mennä pultin sisälle ja lukko purkautuu sekunnissa nix nax. Tämä on käyttäjäystävällistä laatua ja kaikki onnistuu ilman työkaluja. Stollen pultin pään kovuus 34 “rockwelliä” ja kehyksen puoli vielä pehmeämpää (Onko tämä laatua?)
JO-KI pultin pää on 54 “rockwelliä” kova ja kehyksen 48. Tämä on pitkäikäistä laatua.
Erot ovat valtavia jos tietää rockwellin merkityksen kovuus eroina.

Useista Stolleista olen hionut pultista ja kehyksestä pahoja leikkautumia; aineet väärin valittu.(Laatua?). Stollen kehys on eloksoimaton ja koneistusjäljet “peitetty” lasikuulapuhalluksella. Lika tarttuu pintaan ja lujasti.
JO-KI on eloksoitu ja helppo puhdistaa; kovempi pinta. Stollen osat rapakon takaa, JO-KI osat suomessa.

JO-KI lukossa pultin pään voi halutessaan vaihtaa (eri kaliperit), stollessa taas ei mahdollista. JO-KI aseen ns. Lukkoaika lyhin. Piikin paino 40g, kun taas Stollessa 50g (jousipaine sama)

JO-KI iskuripiikin voimansäätö onnistuu ilman työkaluja, Stollessa ei mahdollista.
Jousen vaihto ilman työkaluja, Stollessa ei mahdollista.

JO-KI aktio 100g kevyempi: voi laittaa painavamman piipun tai tukin.

JO-KI ei ole kopio mistään aseesta, kuten Stollen pultti on melkein 100% kopio Remington XP40 pultista.

Stollen pieni ja kapea kiikarinjalka ei ole kiikariystävällinen joka kiikarissa. Lommo jalan kohdalla ja jalka taipuu väärästä paikasta. (Laatua?)

JO-KI aseessa oma kiikariystävällinen jalka (kevyt). Kisko 17mm ja jalkoja löytyy monia, Stolleen vain oma.

Stollen laukaisukoneisto on Jewellin tekemä, ei Kelbly Stollen. Jewell on mielestäni Stollen paras osa. JO-KI:n saa millä koneistolla vaan, mitä on saatavilla JO-KI:n koneiston lisäksi.

Kehykset räätälöidään asiakkaan toiveiden mukaan. Saa myös täysin kiillotettuna (kuva näkyy pinnasta), joka kiiltävästä tykkää :)

Suomessa tuskin kovin moni tuntee Stollea ja sen materiaalia paremmin. Kukaan tuskin on tehnyt kovuusmittauksia: Minä olen, Sten Co. karkaisimolla, joka on johtavia karkaisimoita suomessa ja huippulaitteet löytyy.

JO-KI hylsyn poisto nerokas, paras mahdollinen: ei jousia, ei tappeja, jotka voivat mennä epäkuntoon ja ovat käytännössä hankalia. (teltta pöydän ympärille että saa hylsyt talteen ;) )

JO-KI aseessa toimii vain maan vetovoima ja se ei mene epäkuntoon. Hylsyt tippuvat nätisti pöydälle.

JO-KI aseen muodot, innovaatiot kestävät vertailun minkä tahansa aseen kanssa. Ajatelkaapa, jos samat puutteet, vaivat, ominaisuudet, materiaalit, olisivat JO-KI aseessa. Ei olisi kannattavaa valmistaa, koska ostajia tuskin olisi. Stollen heikkouksista puhutaan usein vain kuiskaten; ehkäpä tämä herättää keskustelua.

Vilpittömät onnittelut näin julkisesti JO-KI aseen ostajille. Kiitos luottamuksesta: olette tehneet hyvän kotimaisen valinnan (Kyllä suomessakin osataan).
Ja niille, jotka vielä aprikoivat, tutustukaa ihmeessä JO-KI aseeseen. Älkää uskoko kuulopuheisiin. Kaikenlaista huuhaata on liikenteessä, mikä sitten lie motiivina.

Esittely paikan päällä lähes joka päivä, aamusta iltaan. Internettiin tulossa www.jo-ki.fi sivut lähiaikoina, kunhan saadaan valmiiksi.

Kasa-aseissa ei ole tapahtunut kehitystä kymmeniin vuosiin; nyt JO-KI sen aloitti. Innovaatioita matkitaan jo rapakon takanakin.

Tulossa sotilaskivääriin portaattomalla säädöllä laukaisukoneisto suoraan omalle paikalle.
Tulossa myös JO-KI vaimennin, sekä JO-KI uutuusase, jollaista tuskin löytyy rapakon takaakaan. Jos aiheet kiinnostavat niin soittele 0400-644315.

Kaikella ystävyydellä Stollella ampujia kohtaa, on sekin kasa-ammunta kelpoinen. Olen sillä itsekkin vuosia ampunut (tiedän mistä puhun) mutten ammu enää. Ja onhan niitä muitakin kasa-ammunta akitoita (kotimaisiakin). Ei menestys tule siitä, minkä niminen ase on. Monella merkillä voidaan voittaa. Ampuja on kuitenkin se tärkein lenkki: Se tuulen luku... KAIKISTA TÄRKEIN. Tuuli sen kasan hajoittaa, ei aseen merkki. Opetelkaa tuulessa ammuntaa, se on ainoa tie joka vie palkintopallille

Järkeviä toteuttamiskelpoisia parannusehdotuksia otetaan mielellään vastaan. JO-KI aktio on jo nyt monta askelta muita edellä. Yhdessä kehitellen etumatka kasvaa vieläkin. Ehdotukset puhelimen välityksellä. 0400-644315

Juupas eipäs väittelyille minulla ei sitten ole aikaa, eikä mielenkiintoa, mutta OIKEALLE, ammuntaa eteenpäin vievälle keskustelulle on AINA AIKAA.

Hyviä ampumahetkiä “KUNINKUUSLAJIN” parissa. Täällä forumilla en välttämättä ehdi vastailemaan, mutta puhelimesta tavoittaa.

Ystävällisin terveisin JO-KI

:D Jo-Ki tervetuloa sivuston käyttäjäksi !

Tämä on yksi hyvä kanava tavoittaa erilaista asiakaskuntaa, jota Suomalaiset aseitten / komponenttien tekijät kiinnostavat.

Mainitsit tuossa postissasi tuon Jewelin laukaisukoneiston ja sen" hyvyyden".

Minusta noissa on ainakin ýksi paha heikkous nimittäin virepintojen viistous, joka aiheuttaa ( ainakin 2 sulkuisessa lukossa, joissa sulkuolakkeet ovat klo12 -6 asennossa sen ollessa suljettuna ) ylimmäisen sulkuolakkeen "huonompaa" kontakia kehyksen vastineeseen, koska kehyksen ja pultin välillä on väkisin välystä.
ja matkaa perästä sulkuolakkeisiin.

Viisto pinta nostaa pulttia perästä (jousen voimalla) jolloin ylimmäinen sulkuolakkeen kontakti heikkenee alimmaiseen verrattuna :shock:

Olen käyttänyt omissani Jalosen koneistoja, koska niissä tää pinta on suorakulmainen, mutta tuossa omassa versiossa tuo virepinta tulee "romahtamaan" alta pois jolloin painetta pultille perässä ei pääse enään syntymään "ollenkaan". Joten en pidä Jeweliäkään , tai muita sen kopioita mitenkään "hyvinä" tässä suhteessa asiansa tietenkin ajavat, mutta meidän täytyy täällä suomessa luoda uutta eikä kopioida jo käytössäolevia, että voidaan olla ylpeitä omasta osaamisesta.

Toivottavasti päset myös kisoihin, etkä joudu vain pajalla "pyörimään"

Juha Söderholm

Olen tyytyväinen JO-KI aseen omistaja,mutta pakko tunnustaa,että en ollut sitä aseen saatuani pari vuotta sitten.Kun on kysymys kuitenkin "custom" vehkeestä,odotusarvot olivat korkeammat kuin esim. sarjatuotanto aseelle.Itse sain kumminkin käsiini keskeneräisen tuotteen,joka tosin pienellä viilaamisella ja säätämisellä oli sitten ok.Ymmärrän kyllä Jouko,että elit tuolloin helvetin kiireistä aikaa.Sen kyllä huomasi monta kertaa puhelimessa jutellessa,että mies on miltei luhistumassa työtaakkansa alle.Silti minun mielestä ei olisi pitänyt päästää yhtään vähää vaille valmista asetta pajasta ulos.Kaikkihan sen tietää,että "huono kello kauas kuuluu".Näistä on sitten poikinut juoruiluja,ja ihan paskapuheita minkä olen ainakin itse huomannut.Mutta kuten jo sanoin,nyttemmin ja yhä olen erittäin tyytyväinen kotimaisen custom aseen käyttäjä ja omistaja.Tsemppii vaan JK:lle,palataan taas asiaan kun seuraava projekti hahmottuu...

ostakaa jalonen 92a modifioitu versio
joki on tehty mistä sattuu lukko pulttikin on normi putkee,ja sisus kalut putkessa ostettu ale-makasiinista,normi kierre tankoo ja mitä lie muuta ikea tavaraa.!!
pultin vapautin heiluu kuin muummon hammas.!!
ja viimeistely sitä sun tätä. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

8) 8) :lol: Meneeköhän tämä keskustelu nyt pikkuisen överiksi ? Itse en ole rakentaja enkä uskalla kenellekään antaa ainakaan tässä suhteessa neuvoja. Olen nyt ampunut JO-KI aseella kolme tai useammallakin JO-KI aseella jopa neljä vuotta. Aina on pelannut ja lukko liikkuu sutjakasti, tosin hieman nahkeasti. Se taas todistanee, että lukon sovitukset on oikeat, mutta ei liian väljät. Onkos kuitenkaan se tässä keskustelussa kovasti kiistelty lukon kiillottaminen sittenkään kovin oleellista? Taitaa porukalta olla työt ja keskustelun aiheet kovin vähissä, kun tällaisesta aiheesta jaksetaan vääntää kättä ? Taikka onko kisakuume jo näin korkealla ?

Itse elän iloisessa kisojen odotuksesssa. Kolmen kuukauden kokeilujen ja monien v-maistenkin erehdysten jälkeen olen oppinut sorvaamaan hylsyjä ( ehkä ) oikein. Siitä suuri kiitos Juha Söderholmille ja Murisojan Ristolle.

Milloin tulee palstalle ilmoitus Arktiseen kisaan osallistumismenettelystä ? 8) 8) :lol:

Mikäli tämän viestiketjun aloituskirjoitus olisi yritetty julkaista esim benchrest.com:ssa olisivat moderaattorit jo todennäköisesti puuttuneet asiaan...
Ko. foorumilla kirjoittelee useampikin asevalmistaja. Kaikki heistä kunnioittavat toisiaan, koska tiedostavat peruslähtökohdat eivätkä alennu lapsellisuuksiin. Lisäksi he ymmärtävät mikä oikeasti on parasta mainosta tuotteelle, kuten Ske:kin asiallisesti huomautti.

T: Timo

Voi olla että lähestymistapa ei ollut aivan korrekti mutta eiköhän tässä ollut ennemminkin kyseessä puolustautuminen pitkällistä piikittelyä vastaan.

Mä en oikein ymmärrä tätä Amerikka, Amerikka hypetystä, tuntuu olevan kaiken saaminen melko kivistä tuolta ihmemaasta. Onko kellään tullut mieleen että jos tämä linja jatkuu niin me ollaan omillamme täällä Euroopassa. Nykylinjan vallitessa mä tekisin kaikkeni että kotimaiset valmistajat saa hommansa siihen kuntoon että pärjätään mahdollisimman hyvin ilman ihmemaan apuja.

Aihetta spekuloiden, itselläni ei ole kumpaakaan. ei stollea eikä jo-kia.

Tämä teräksenkovuus asia ei ole niin yksiselitteinen että kovempi ompi parempi. Yleensä teräksen matalilla päästölämpötiloilla joillla kovuus karkaistuun teräkseen saadaan jäämään, ei saada palautettua teräkseen sitkeyttä. Eli MITÄ KOVEMMAKSI KARKAISTU TERÄS, SITÄ HAURAAMPAA SE ON. Mitä tämä sitten tarkoittaa käytännössä: pehmeämässä teräksessä on yleensä enemmän purkkamaista sitkeyttä, jolloin se ei ylikuormitus tilanteessa säry hauraasti kuin lasi vaan venyy pitkälti ennen ratkeamistaan. Kova saattaa olla vastaavasti särkyessään paloja irtoavaa sorttia.

Käytännön esimerkki nro2:
Kova roselli kestää terässä, muttei kestä vääntää murtumatta
Pehmyt kiinan mora kestää vääntää muttei pysy terässä,
Mutta esim. vanha mora jossa oli laminoitu pehmeiden kylkien väliin kova ydin kesti vääntää ja pysyi terässä.
Eli materiaalien oikeiden valintojen perusteella voidaan suden kuopat välttää.

Tuntemattani kummankaan lukon materiaaleja ja lämpökäsittely menetelmiä tarkkoja speksejä en voi tietää, mutta teoria pitää yleisten terästen kohdalla paikkansa. Poikkeksiakin on kuten Juhan mainitsema maraging. Näistä kahdesta jos pitäisi tehdä latauskokeiluja KOVILLA paineilla ottaisin ehdottomasti Stollen jolloin materiaalin joustavuus tuo turvallisemmin esille lähestyvän ylikuormitustilanteen latausta nostettaessa. Rasvausta se saattaisi vaatia enemmän kun Jo-ki, mutta sou vhat.

Jouko: onko JO-KI lukon kehyksenholkki ja lukonpää mitä materiaalia ja kuinka se on lämpökäsitelty?

Onko kellään tietoa mistä materiaalista Stolle on valmistettu ja miten se on lämpökäsitelty?

Tiedot saatuani voin tutkia teorian pohjalta asiaa lisää. Joka tapauksessa kovuus itsessään ei ole paremmuus tekijä.

Moro Jo-Ki!
Mukava saada valmistajia tänne sivustoille...
Ottamatta sen kummemin kantaa muna vai kana/ äiti vai tyttö asetteluun...
mpmasa sanoi:
...Onko kellään tietoa mistä materiaalista Stolle on valmistettu ja miten se on lämpökäsitelty?
James A. Kelblyn mukaan Stollen insertti tehty "salaperäisestä" CM- teräksestä ja kammet SS:ää... 8) Sivujen mukaan kehys 7075-T651 Al ja lukko 4140 CM:ä... Oiskohan inserttikin samaa kampetta?

Stillerillä ainakin 2005 vuoteen saakka kaikki "rosteri" oli 17-4 SS. Lisäksi aiemmin käyttänyt VAR4340:a, mutta sittemmin siirtynyt S7:aan (lukko). Pyyttonissa lukon sulkuolakkeiden kovuus pyörii tuossa RC 44 ja 45 kieppeillä.

BAT: Kehys 17-4 SS ja lämpökäsittely RC 36- 38, jonka jälkeen alkaa vasta työstäminen... Lopullinen kovuus??? Lukko 4140 CM:ää ja lämpökäsittely RC 43- 45. Lukon kampi 17-4 SS.

Jos teettäisin itselleni customkehystä niin materiaali olis juuri tuota "salaperäisestä" CM- terästä... 8)

Salaperäinen 4140 vastaa aika hyvin 42CrMo4 jerkkua täällä euroopassa. Materiaalille löytyy valmistajilta ohjeet lämpökäsittelyyn esim.
http://www.ovako.com/applications/Ovako_Search_New/Ovako_search/pdf/42CrMo4_suomeksi.pdf

Ovakon datasheetit löytyy hakusivulta:
http://www.ovako.com/applications/Ovako_Search_New/Ovako_search/search/index.htm

ja Stenin vastaava kanki:
http://www.sten.fi/data/attachments/42CrMo4.pdf

Lämpökäsittelyllä on ihan oleellinen merkitys lopputulokseen, ei pelkästään materiaalin valinnalla. Syystä tai toisesta ihan ammattikarkaisimoillakin osia välillä halkeaa.

Minä lähetän Stollen pultin titaaninitrauskseen Tampereelle.Punaan pultin noin peilipinnalle ja sitten matkaan postiin Tampereelle.Pultin väri on valmiina kulta.Tulee liukas pultti ja lukko laulaa.
Ase näytillä Lohtajalla miten onnistui

Tampere, hmmmm... Suomen Plasmapinta ja pinnoitteena kannattaa laittaa matalalämotekniikkaan perustuvia pinnoitteita ettei osien kovuusominaisuudet kärsi. TiN, ZrN ja MoN on hyviä pinnoitteita asekäyttöön, jos haluaa rosterinvärisen niin silloin CrN.

Koheltaja sanoi:
Tampere, hmmmm... Suomen Plasmapinta ja pinnoitteena kannattaa laittaa matalalämotekniikkaan perustuvia pinnoitteita ettei osien kovuusominaisuudet kärsi. TiN, ZrN ja MoN on hyviä pinnoitteita asekäyttöön, jos haluaa rosterinvärisen niin silloin CrN.

Juuri tuonne lähtee pultti pinnoitukseen.

Siellä pinnoitettiin mun entinen 1911 Sprinkku CrN pinnoitteella ja ei voi muuta kuin kehua kyseistä pinnoitetta.

Oliko se lopputulos tuo,että monen eri valmistajan lukkoaktioilla pärjätään ,sen enempää kehumatta/haukkumatta. :!:

Lähestymistapoja eri aiheisiin liittyen on monia ,johtuen ihmisen mielialasta sillähetkellä, kun topikin aukaisee. :evil: :twisted: :shock: :p :oops: :cry:

On vääriä ja oikeita lähestymistapoja,mutta kuka päättää tuon ,jos ministeritasollakin jo tuo unohdetaan. :!: :!:

Ihminen on erehtyväinen, muistakaa harjoitella tuulenlukua se on avain tuossa lajissa.(KASA-AMMUNTA). :p 8) 8)

Back