Kiikarin asennus

TSo

New member
Hyvät herrat,

täältä kun löytyy asiantuntemusta:

Tarkoitus olisi asentaa Valmet Standard .22 (kts. kuva http://www.thadscott.com/16042.html) Leupoldin VX3 6.5-20x40 AO EFR kiikari. Tarkoitus käyttää tätä kombinaatiota silhuettiin ja mahdollisesti myös jonkinlaiseen sniper-ammuntaan, lieneekö sellaista aktiviteettia länsi-Suomessa?

- Minkälaista asennusta kiikarille suosittelette?
- Osaavia aseseppiä kenelle tuon työn voisi uskoa?
- Hinta-arvio?

Asiallisista kommenteista kiitos etukäteen.
 
Piti kaivella ensin Standard kaapista kun en muistanut millainen lukkorungon yläpinta siinä on. Minun aseessani oli jyrsitty kiikarikiila valmiina, joten lienee Sinullakin??
 
Tumpelo sanoi:
Piti kaivella ensin Standard kaapista kun en muistanut millainen lukkorungon yläpinta siinä on. Minun aseessani oli jyrsitty kiikarikiila valmiina, joten lienee Sinullakin??

Lukkorungon yläpinnasta löytyy valmiiksi jyrsitty kiila, kysymyksellä nyt lähinnä tarkoitin että minkälaista konstruktiota kannattaisi käyttää kiinnityksessä; pitäisikö olla Leupoldin omat renkaat, vai käykö jotkin muut, niitä kun näyttää olevan sen seitsemää sorttia? Olen kuullut että joissain tapauksissa on ollut hiukan renkaiden mittatoleranssien kanssa ongelmia, vaikka pitäisi olla sopivat renkaat niin putki on lähtenyt liikkeelle rekyylistä (tämä tietystikään ei tule ongelmaksi .22 ammuttaessa), mutta jos väljyyttä on tarpeeksi niin tämähän voi tapahtua vaikka kuljetuksessa.

Toinen asia on asennuksessa jalkojen linjaus; perusoletus tietysti on että lukkorungon ja kiikarikiilan koneistus on "suora", pitäisikö asennuksessa käyttää linjatulkkia jolla katsotaan että renkaiden alaosien asennuksen jälkeen putki lepää suorassa, siten että siihen ei tule mitään sivusuuntaista vääntöä? Pahimmassa tapauksessahan tuo käsitteekseni voi aiheuttaa sen, että kiikariin tulee vääntöä ja se vaurioituu kun se kiristetään paikoilleen. Tulkilla tulee myös katsottua se että renkaiden sisäpinnoilla ei ole mitään "ryysteitä" jotka voisivat vaurioittaa putkea.

Edelläolevasta ei liene vaikea päätellä että allekirjoittaneella ei ole mitään kokemusta kiikarin asennuksesta, ja em. syystä pitäydyn edelleen liipaisimen takana ja jätän asennuksen asesepän huoleksi; heiltä löytynee myös kollimaattorit ym. tarpeelliset vehkeet - tämä kysely vain siksi että jotain tästä oppisin - onko siis tietoa sepästä joka tämän asennuksen hoitaisi ammattitaidolla ja kohtuuhinnalla?

Kiitos taas.
 
Jos kiikarikiilan koneistus ei ole lähellä piippulinjaa taitaa vitsit olla vähissä. Korjaaminen lienee hankalaa.

Halvemmat kiikarinjalat eivät todellakaan ole kiilaan kiinnittämisen jälkeen samansuuntaiset. Usein jalkojen alaosat hiotaan kiikarin rungon paksuisen tuurnan avulla samansuuntaisiksi. Monet käyttävät jalan ja kiikarin rungon välissä teippiä kompensoimassa jalkojen aiheuttamaa jännitystä kiikarin runkoon ja samalla suojataan runko jalkojen aiheuttamilta naarmuilta.

Sakon Optilock-jalkojen rakenteessa on huomioitu em. haittatekijät, eikä niiden, ainakaan teoriassa, pitäisi aiheuttaa jännityksiä kiikariin.
 
Kiikarin asennus 2 tapaa


Kiikari asennetaan parhaiten.
1.Jos 1" runkoputki kiikarissa.Sorvauta sorvarilla 25.4 metallitanko.Asenna kiikarin jalat paikoilleen ja aseta jalkoihin sorvattu metalliputki.Vedä kiikarin silmäruuvit normaaliin tiukkuuteen,älä väännä jenkuja nurin.Kun olet asentanut sorvatun putken,löysää aseen kiikarin kiinnitys ruuveja niin että sorvattu putki ohjaa silmät kohdalleen.Kiristä ruuvit takaisin kireälle aseeseen.Ota kiikarin silmistä sorvattu putki irti.
Jos sinulla on venttiilihioma tahnaa [fine] tai timanttitahnaa .Levitä hiomatahnaa sorvattuun putkeen ja hio sillä aseen suuntaisesti jalkoja niin kauan että hiomajälki menee jalasilmistä läpi.Puhdista huolellisesti tahna pois.Asetä kiikarin runkoputkeen pakkausheippiä yksi kierros putken ympärille,Tämä varmistaa etti kiikarin putkeen tule mitään jälkiä.
Asenna kiikari paikoilleen jä älä vedä taaskaan ruuveja tiukalle ja rutista kiikarin runkoputkea.Kohtuudella kiristys!!!!!!
2.vaihtoehto
Pedataan kiikari paikoilleen irroitusainetta käyttäen(ei sovellu aloitteleville).
/Kauko
 
TSo:lle

Soita Kinnusen Joukolle p. 0400-644315. Joukolla on joku tuttava J:kylässä, joka valmistaa mm. kiikarinjalkoja, korotuspaloja jne... ainakin alumiinista, mahdollisesti muistakin materiaaleista.
Itsekin hankin ko. hepulta korotuspalat piekkarin jalkojen alle ( Sako Optilockit). Mutta kun tavara tuli kiertoteitä, niin enpä tiedä valmistajan nimeä. Jos tarviit jotain erikoista, niin tässä voipi olla apua !!!!
En tiedä, onko nuo korotuspalat nyt niin kauniit, mutta hienosti toimivat ja sehän tässä on tärkeintä !!!

Sinällään en lähtisi ihan kaikkia jalkoja suin surmin hiomaan mihinkään suuntaan ( ei ole vielä koskaan ollut tarvetta moiseen), koska enin osa esim. jenkkilaatujaloista leikataan polttamalla/ laserilla ensin yhtenä kappaleena ja vasta tämän jälkeen halkaistaan pariksi.
Näin ollen niiden täytyy olla samansuuntaiset, jos vaan huolehditaan, että parit eivät pääse kääntymään ( tavallisesti merkitty, ettei sekaantumisia tapahdu). Tämä oli varmaan kaikille vanhaa tietoa, mutta jos ei, niin ei oppi ojaan kaada !!!

Sisäpinnan pieni karheus on mielestäni vaan hyväksi. Pureepahan paremmin, eikä teippejä tarvita. Lisäksi hiominen on hallittava, ettei käy niin kuin eräälle, että eka laukauksesta kiikari luisui rekyylistä suoraan silmään, valitettavasti totta !!!
 
Back
Ylös